18 آبان؛ روز ملی کیفیت
هجدهم آبانماه، بهعنوان روز ملی کیفیت نامگذاری شده است.
در این روز، به برترین و سرآمدترین سازمانهای ایرانی حائز شرایط در بخشهای مختلف کشور شامل سازمانها، بنگاههای اقتصادی بزرگ، واحدهای عملیاتی، مؤسسات بخش عمومی، بنگاههای کوچک و متوسط مستقل و بنگاههای کوچک و متوسط وابسته که در زمینه ارتقاء کیفیت و سرآمدی کسب و کار، فعالیتهای چشمگیری انجام دادهاند جوائزی اعطا میشود.
عالیترین مرجع تصمیمگیری در جایزه ملی کیفیت ایران، شورای سیاستگذاری میباشد و مطابق نظامنامه جایزه، دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران مستقر در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مجری جایزه بوده و کلیه عملیات اجرایی مرتبط با جایزه را عهدهدار است. یک کمیته فنی متشکل از ۲۱ نفر کارشناس متخصص در زمینه مدیریت کیفیت و مباحث سرآمدی نیز، دبیرخانه و شورای سیاستگذاری را در طرحریزی و اجرای ملی کیفیت ایران یاری مینمایند.
كيفيت چيست؟
كيفيت به معناي دستيابي به استانداردهاي از پيش تعيين شده است. با توجه به اين تعريف ابتدا استانداردهاي توليد محصول يا ارايه خدمت مشخص شده و سپس فعاليت ها در جهت دستيابي به ايناستانداردها انجام مي شود و استانداردها را براي داده ها (شامل مواد، نيروي انساني، تجهيزات، فضا، پول و…) و فرآيندها در نظر مي گيرند.
استانداردها با توجه به نيازها و انتظارات مشتري ها مشخص مي شوند. با توجه به ظرفيت و توانايي فرآيندها و متغيرهاي مؤثر بر محيط ارايه خدمت، استانداردها را به طور عام نمي توان تعميم داد و براي هر خدمت با توجه به شرايط محيطي و مشتري هاي آن شايد لازم باشد استانداردهاي مخصوص به خود تعيين شود و فعاليت ها در جهت دستيابي به آن استانداردها (حداقل هاي قابل قبول) صورت پذيرد.
كيفيت به معناي كار درست را بار اول صحيح انجامدادن و بارهاي بعد بهتر از بار اول انجام دادن است. تعريف فوق متضمن تصميم گيري كيفي است. زيرا بسياري از كارها هستند كه انجام مي گيرند ولي آن كارها در راستاي رسالت سازمان و دستيابي به هدف يا آرمان مشترك ترسيم شده براي سازمان، نيست؛ اين تعريف داراي عملكرد كيفي نيز مي باشد چرا كه كارهاي درست به طور صحيح انجام داده مي شوند.